Musí vést obec obecní kroniku?
Každá obec má v souladu se zákonem o kronikách obcí povinnost vést kroniku obce, do níž se zaznamenávají zprávy o důležitých a pamětihodných událostech v obci pro informaci i poučení budoucím generacím. Kronika může být vedena jako ručně psaná kniha s číslovanými listy nebo v elektronické podobě s následným tiskem číslovaných listů po uzavření každého kalendářního roku na trvanlivém papíře určeném pro dokumenty, které se zajistí vazbou. Zápis do kroniky se provádí nejméně jedenkrát za kalendářní rok. O obsahu zápisu rozhoduje obec.
Může si obec najmout dlouhodobě sál kulturního zařízení? Je v kompetenci starosty obce uzavřít nájemní smlouvu, pokud zastupitelstvo stanoví podmínky nájmu?
Ano, obecně je možné, aby si obec pronajala, především za účelem uspokojování potřeb svých občanů, i nemovité věci, které jsou ve vlastnictví fyzických či právnických osob. Při tom by se samozřejmě měla řídit i povinností účelného a hospodárného nakládání se svým majetkem. Jelikož zákon o obcích nevyhrazuje tuto pravomoc zastupitelstvu, jedná se o tzv. zbytkovou pravomoc rady, je tudíž možné, aby o této záležitosti rozhodl starosta obce, není-li v obci rada obce volena. Zastupitelstvo si logicky tuto pravomoc či alespoň její část může vyhradit.
Občan se na obec obrátil s dotazem, proč není ze strany obce schvalován plán kulturních akcí. Plán kulturních akcí byl pouze informačně předložen zastupitelstvu obce. V návrhu rozpočtu, jež je schvalován každý rok je s finančními prostředky na kulturní akce počítáno.
Kulturní plán obce je ve své podstatě nezávaznou koncepcí pro uskutečňování kulturních akcí, které jsou (spolu)pořádány obcí. I když tento podklad vytváří předpoklad pro další právní jednání, nejedná se zpravidla o právní jednání jako takové, jelikož jím ještě obec nevstupuje do konkrétního smluvního vztahu ani tento smluvní vztah nijak nemění, nýbrž pouze deklaruje, že určité akce má záměr pořádat. Z tohoto důvodu si tedy obec může (ale nemusí) obecně stanovit, že v určitém termínu se bude konat určitá akce, nicméně takové rozhodnutí zpravidla ještě nevytváří smluvní vztah mezi obcí a organizátorem akce či jinými smluvními partnery obce. Na tomto závěru nic nemění ani skutečnost, že v rozpočtu obce mohou být finanční prostředky na konání kulturních akcí obecně vyčleněny v rámci schvalování rozpočtu jako takového (ani toto vyčlenění nelze považovat za rozhodnutí o konání akce, pouze se jedná o rozpočtové zajištění, které naplněno být může, ale nemusí).
Právní jednání směřující k zajišťování jednotlivých naplánovaných kulturních akcí jsou výkonem samostatné působnosti obce a konkrétně půjde prakticky výhradně o právní jednání spadající do tzv. zbytkové pravomoci rady obce. To bude platit též pro schválení daného plánu.